Valg av fremmedspråk

Gjeng med ungdom sitter i solen. Foto: NTB scanpix

Hartvig Nissen tilbyr undervisning i Tysk I og II, Tysk I + 2, Spansk I og II, samt Fransk II. For mindre språkfag finnes det mulighet for ettermiddagsundervisning på en annen skole, noe du kan lese mer om lenger ned i dokumentet. Det er i tillegg mulig å erstatte opplæring i et fremmedspråk med eksamen i morsmål.

Hvilket nivå skal jeg velge?

Hvis du har hatt et fremmedspråk på ungdomsskolen, kan du på videregående velge å enten fortsette med det samme språket på nivå II eller begynne på et nytt språk på nivå I. Du skal ha fremmedspråk både på Vg1 og Vg2. Du får standpunktkarakterer først på Vg2.

Hvis du ikke hadde fremmedspråk på ungdomsskolen, må du ha fremmedspråk i tre år på videregående. Da tar du faget på nivå I+II. Du får standpunktkarakter i faget på Vg3. Hartvig Nissen tilbyr kun undervisning i tysk 1+2.

Du har mest sannsynlig allerede valgt et fremmedspråk i Vigo. Erfaring viser at dette valget ofte kan endre seg i løpet av sommerferien. Ved skolestart får du gjennomføre nytt valg av fremmedspråk, og vi svarer på spørsmål du måtte ha før du velger.

Bydekkende ettermiddagsundervisning

Oskoskolen tilbyr ettermiddagsundervisning i enkelte språkfag som fremmedspråk, nivå I og/eller II og I + II. Språkfagene kan tilbys både som fellesfag og som programfag, avhengig av etterspørsel.

Elever kan også ta et tredje språkfag i tillegg til fremmedspråk fellesfag ved egen skole. Dette språket teller som et programfag. Både nivå I, II og III kan tas som 5-timer programfag.

Det er en forutsetning at eleven følger undervisningsopplegget gjennom hele skoleåret og skal ha standpunktkarakter i faget. Tilbudet omfatter to ukedager og fravær føres som normalt.

Se oversikt over bydekkende ettermiddagsundervisning til høyre.

Morsmål

Morsmålseksamen er en eksamen i et annet fremmedspråk som kan tas i stedet for undervisning i fremmedspråk. Utdanningsdirektoratet bestemmer hvilke språkfag som er tilgjengelige for morsmålseksamen. Du finner en oversikt over tilgjengelige fremmedspråk for privatister her.

Morsmålseksamen er et vanlig valg for elever som har et annet språk enn norsk og engelsk som hjemmespråk. Det er viktig å kunne både lese og skrive godt for å bestå eksamen. Det finnes tre nivåer: Nivå I er det enkleste, mens nivå III er det mest krevende. For å erstatte fransk, tysk, eller spansk, må du bestå nivå I dersom du hadde fremmedspråk på ungdomsskolen. Hvis du i stedet hadde fordypning i norsk eller engelsk på ungdomsskolen, må du bestå nivå II.

Påmeldingskjema for morsmål får du ved å henvende deg til skolens kontor. Påmeldingskjema vil også være tilgjengelig ved oppstartsmøte.

Hvordan melder jeg meg opp til morsmålseksamen?

Hold deg oppdatert på Teams og Nisseninfo i august for informasjon om når og hvor du melder deg opp til morsmålseksamen. Dato for skriftlig eksamen får du ved oppmelding. Dato og sted for muntlig eksamen blir bestemt innen 1. november (høst) og 1. april (vår), og det er ditt ansvar å innhente denne informasjonen. Hvis du ikke har mottatt informasjon på telefon eller e-post innen disse datoene, må du kontakte eksamensansvarlig. Skolen betaler kun for én eksamen i morsmål.

Bydekkende ettermiddagsundervisning for språk

Elvebakken videregående skole: